2 Ocak 2018 Salı

Film: 12 Öfkeli Adam

Dilara Kahyaoğlu
Kasım 2017
12 Öfkeli Adam, "12 Angry Men"


Yönetmen/Director: Sidney Lumet
Yazarlar/Writers: Reginald Rose (story), Reginald Rose (screenplay)
Oyuncular/Stars: Henry FondaLee J. CobbMartin Balsam |See full cast & crew »
Yapım Yılı: 1957
Siyah-Beyaz
1 saat, 36 dak.

Soğuk Savaş yıllarında ABD... Bir cinayet davası için bir araya getirilen 12 kişiden oluşan jüri, karar vermesi için bir odaya kapatılır. Farklı kesim ve mesleklerden oldukça sıcak bir günde bir araya gelmiş olan üyeler, tutuklunun suçlu olduğuna bir an önce karar verip, gitmek isterler. Mahkemeyi izlemişlerdir, avukatları dinlemişlerdir, daha fazla düşünecek ne vardır... İçlerinden sadece bir kişi "hayır" der. Düşünelim, tartışalım, ben suçlu olduğuna ikna olmadım, der. Sonraki sahnelerde tek tek her bir jüri üyesinin karakterlerinin daha net ortaya çıkışını ve aralarındaki tartışmaları izleriz.


İnsan Hakları derslerinde izlenebilecek bir film. Bazı bölümlerini izlemekle film anlaşılmaz diye düşünüyorum (yine de aşağıdaki nota bkz.*), o nedenle tamamı izlenmeli ya da - konuya giriş yapmak için- bir anekdot olarak anlatılabilir, öyküsü bağlama uygun olarak yazılıp, okunabilir... Ama en iyisi izlemektir. Bir buçuk saatlik bu filmi izlemenin zaman kaybı olduğunu düşünmemeliyiz.
Adalet, hukuk, sorumluluk, vicdan, eleştirel düşünme konularıyla doğrudan ilgili bir film.
Film bir tiyatro sahnesindeymiş gibi sadece tek bir mekanda oynanır. 9-12 sınıf aralığı için, üzerinde çalışılacak ve  sergilenecek iyi bir tiyatro çalışması da olabilir. Öğrenciler filmden yararlanarak teksti yazarlar, çalışırlar ve oynarlar.

10+ yaş için uygundur.

Tanıtım filmi için bkz. https://www.youtube.com/watch?v=Dosg0p7LAB4

*Şu linkte en iyi sahneler var ve bir anlamda filmin özeti... Sadece bunu izletmek de yeterli olabilir. Denemediğim için bilmiyorum, deneyebilirsiniz. https://www.youtube.com/watch?v=Vbr1HmrplN0
Film alt yazılı olarak bir çok sitede bulunuyor, izlenecek sahnelerin dakikaları saptanıp buralardan da izlenebilir.

Sınıfta bir uygulama örneği görmek istiyorsanız; şu linke tıklayınız. https://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2017/10/12-angry-men-12-kzgn-adam-filmi-icin.html

Film analizlerini ben yazdım. Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılmaz. DK

Hiç yorum yok: